berpuasa di KMM



ASSALAMMUALAIKUM . 

kali ni miss nak cerita tentang bulan ramadan tahun ini , dimana buat kali pertama nya miss berpuasa jauh dari keluarga miss dan miss berpuasa di kmm selama 3 minggu . selama ni miss tak pernah puasa jauh dari keluarga tapi tahun ini tahun 2012 miss kena puasa di hostel bersama kawan - kawan . pertama kali juga lah miss kena uruskan makanan miss sendiri pada waktu sahur dan berbuka . 

hari pertama puasa pihak kolej membenarkan kami balik untuk berpuasa dirumah bersama keluarga walaupun satu hari pun jadi lah kan . persiapan puasa pun telah disiapkan oleh mak aku . sebelum balik asrama miss pun keluar lah mencari barang keperluan untuk miss di hostel nanti utk bersahur . pihak kafa ada buka untuk sahur nanti tapi disebab kan miss ni duduk kat tingkat 4 malas miss nak turun . so ambil jalan mudah beli siap - siap dari rumah . contohnya biskut , roti , milo , susu , dan yang paling best bihun pama . huhuhuhuhu . memang terbaik lah kan . walaupun miss hanya makan makanan yg ringan miss tetap boleh bertahan sampai berbuka . its mean takde lah penat sangat dan lemah saja . malah miss semakin aktif di dalam kuliah dan tutorial .

yang paling menyeronok kan miss berbuka bersama rakan - rakan aras 4 wing A dan kawan - kawan tutorial miss . miss berbuka pertama kali dengan kawan - kawan kelas miss masa dekat surau . dimana surau menganjurkan iftar bersama  - sama pelajar - pelajar akaun . disitu lah kami duduk bersama dan erkara ini terus berlanjutan pada malam ahad kami sekali lagi berbuka bersama - sama di dataran perdana dengan makanan dibeli secara sendiri . tak ramai yang datang pun sebab ada yang mak ayahnya datang dan berbuka dengan kawan - kawan sekolah . tapi kami cukup meriah berbuka di bawah sinaran lampu spotlight tu . kerana ketidakpuashati .kami sekali berbuka bersama - sama pada malam jumaat seterusnya dimana kami baru saja selasai menghadapi UPS 1 pada pagi khamis . untuk mengeratkan lagi hubungan sillaturahim antara kami makan secara beramai - ramai iaitu mengoder makanan di kafe b . miss hanya berikan duit dan ada rakan miss yang lain tolng uruskan nye ,(miss tau makan je ni hehehehehe) . 

apa - apa pun miss tetap merasa seronok dapat kelas tutorial yang sangat sporting gitu kan . keep it up guys !


jom kite gi surau !

menanti utk berbuka lah !

wani dan miss

berbuka dengan tidak dirancang

Selamat Berbuka !

kami dah berbuka semua ! peace ^_^

kami suka bergambar ! 

gets ready tu breaking fast !

kami dah selesai makan !

seperti biasa ambik gambar dulu k .

smile ! A3 T10 . (xsemua nk masuk)

love lah ini budak kecik !


kenangan berpuasa di kmm ini tidak akan miss lupa kan sampai bila - bila . oleh kerana kami setahun dan sekali  je kami akan berpuasa  bersama pasti kami akan buat nya sampai menjadi meriah dan cipta seribu kenangan .


*sory lah kalau cerita miss agak boring sikit kan . biasa lah menaip pada waktu pagi kan . ayat agak tunggang terbalik sikit . hehehehehehehehehe . !


my our life at KMM


assalammualaikum . 

dah 3 bulan miss berada di tanah bersejarah ini . dah 3 bulan miss berada di Kolej Matrikulasi Melaka . siapa sangka pelajar yang kurang pandai ni masuk matrik kan . sejak masuk matrik ni memang buzy nye jangan cakap lah macam mne kan . dah wifi nye lambat sikit, standart lah tu . bila dah ramai sangat yang mengguna kan wifi memang lambat lah . baru 3 bulan dekat KMM dah menyimpan seribu kenangan bersama - sama kawan yang baru dari pelbagai negeri . 

baru 3 bulan kami dah macam kenal lama dah , cuma tak tahu hati budi lagi macam mana kan . tpi de lah yang miss dah kenal 'oh ! macam ni rupanya dia kan' . tapi miss tak kisah pun macam mne orang nye , asal kan ikhlas lah berkawan dalam praktikum kan . kalau nak dicerita kan sepanjang kihidupan kami di kmm ni sampai ketua memang tak akan habis lah kan .apa yang penting kehidupan miss berada di KMM hnyalah setahun sekali je . 


ini lah dewan kuliah 1 . sampai habis sem disini saja lah kami duduk .
tengah kuliah pun sempat berposing tu !


majlis pelancaran kibar jalur gemilang !

bila dan bersama ni lah hasilnya !

dengan ada nya program Fantastik Akaun ni membuat kan kami lebih bersama dan berkerjasama melakukan sesuatu bersama dan kami dapat kenal antara satu sama lain antara kami. di program ni lah kami mula bergambar bersama - sama dan kami suka bergambar . walaupun kita kalah tak bermakna masa akan datang kita tak berjaya kan . 







ini lah putra putri KMM yang akan membangun kan KMM !

Kolej Matrikulasi Melaka (KMM)


agak berkurun juga lah miss tak mengupdate cerita miss kan . almaklum lah miss dah semakin bizi sangat - sangat lah . 

sekarang miss dah menyambung pelajaran miss di KOLEJ MATRIKULASI MELAKA(KMM) , tahu kan  kat mne ? kalau korang nak tau KMM ni terletak  di londan tu . kalau korang percaya mmg agak lembab lah kan korang ni . huhuhuhuhu . bergurau saja "maafkan saya" . KMM terletak di LONDANG , MASJID TANAH MELAKA . . kolej ni terletak berhampiran dengan pengkalan balak dekat je kami dengan pantai dan selat melaka . .

kalo nk cite pasal miss kat kmm ni smpi besok pun belum tentu siap sepenuh nya . miss duk kat kmm ni dah 2 bulan dah . so agak banyak lah bnda nak di cerita kan . so miss hnya pendek - II kan leh ek .

Pendaftaran di kmm ni pada 28/05/2012
di tarikh ini lah miss akan bermula dengan kehidupan baru iaitu kehidupan di asrama . nak di jadi kan cerita miss tak penah duduk dekat asrama . maka dengan itu miss rasa sedih sangat bile family nak balik dan tinggal kan miss menjadi diri sendiri dan belajar hidup brdikari .
selama seminggu juga lh kami di MPPB ~ minggu pengurusan pelajar baru . setipa pagi kena bangun awal untuk solat subuh secara berjemaah . homesick ? mesti lah ada kan . tipu lah kalo ckp tak ada kan . masa tu miss nak je lari balik rumah . tak sanggup miss nak berjauhan dengan mak miss . orang yg pertama miss rindu kan adalah mak miss sendiri . hampir tiap hari miss nanggis . . gedik kan miss ni . tapi nak buat mcm mne kan . miss kan ank mak so agak susah nak berjauhan dengan mak miss . tapi hunjung minggu tu miss diizin kan balik untuk beli barang keperluan dan uruskan surat perjanjian .

tapi bile dah start kuliah miss rasa takut sangat . macam mana lah keadaan kelas miss nanti kan . tapi hari isnin tu first sekali kuliah . still boleh lagi lah kan . tapi habis je kuliah kami dikehendaki ke kelas tutorial sebab masa tu masing2 de kelas . miss pula masa tu kelas dinamika . ok lah kan . masuk - masuk je kelas tu tuhan je tahu macam mana perasaan miss masa tu . sengan yang teramat lah . sepeti biasa mesti lah de sesi suai kenal kan . jadi miss pun kena lah memberani kan diri miss utk berckap dengan satu kelas .

utk Student Perakaunan sahaja seramai 500 orang . bayang kan lah betapa ramai nye lah kan kat sini dan mencipta sejarah tahun yang paling ramai . jadi kami semua dipecah kan kepada 3 kuliah ~ A1, A2 , A3 .
A3 lah yang paling ramai ahli nye dan kelas tutorial dibahagikan kepada 10 Kelas tutorial dan miss berada di kelas ke 10 . kalo dikira dan dihitung kelas miss ni mcm kelas terakhir lah .
A3P10T10. cantik tak nama kelas kami . maklu lah kelas terakhir lah kata kan . kuliah pun terakhir dan kelas pun kelas terakhir . seronok sangat - sangat . kalau nak dicite kan macam mana keaadaan di kelas miss sampai minggu depan pun tak habis nk menaip kn . .

tapi kehidupan miss berada di kmm ni semakin hari semakin baik . selain itu miss semakin ceria bersama - sama dengan kawan baru . semakin hari semakin sayang akan Kolej Matrikulasi Melaka  .

sampai disini sahaja lah cerita nye . nanti kan cerita miss kan datang .